Czy należysz do osób, które nadal zastanawiają się, po co to całe SEO, o co w tym wszystkim chodzi i dlaczego warto to robić? W tym tekście znajdziesz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania. Przeczytasz tutaj przede wszystkim o tym, jak pisać pod SEO i co zrobić, aby czytelnik został dłużej na Twojej stronie.
Czym jest SEO?
Jakiś czas temu, na jednym ze szkoleń, usłyszałam taki dowcip:
- Jaki jest przepis na zbrodnię doskonałą?
- Ukryć zwłoki na drugiej stronie Google...
Niech to stanowi odpowiedź na pytanie: po co to robić? Tylko czym jest to SEO? Otóż skrót SEO pochodzi od słów Search Engine Optimization, co oznacza po prostu optymalizację pod wyszukiwarki.
Mówiąc inaczej, jest to zbiór czynności, których wykonanie ma na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, większą ilość wizyt na Twojej stronie. Stosując zasady SEO sprawisz, że częściej i wyżej pojawi się ona w wynikach organicznych. Na rynku polskim zdecydowanie dominuje wujek Google, więc w dalszej części tekstu będę odnosić się w głównej mierze właśnie do tej wyszukiwarki.
Czym są wyniki organiczne?
Wyniki organiczne to nic innego jak treści, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania i nie są rezultatem płatnej reklamy. Ich widoczność jest wynikiem dopasowania frazy wpisanej w wyszukiwarkę do stron, jakie ta wyświetliła na podstawie stosowanych przez siebie algorytmów i kryteriów wyboru. Niżej przedstawiam przykład wyników dla frazy wydruk wizytówek.
Czerwoną ramką zaznaczyłam reklamy płatne, których wyświetlenie zależy m.in. od trafności reklamy, jakości strony docelowej i budżetu przeznaczonego na kampanię w Google Ads.
Ramką niebieską zaznaczyłam wyniki organiczne, czyli te, które zależą m.in. od świadomego pozycjonowania. Strony te wyświetlają się nieodpłatnie (nie licząc kosztów optymalizacji pod SEO) i są równie dobrze widoczne, jak te wykorzystujące reklamy Google Ads.
Jakie elementy możesz zoptymalizować pod wyszukiwarkę?
Aspekty wizualne strony internetowej (atrybut alt, grafiki i ich jakość);
Aspekty techniczne witryny (responsywność, szybkość ładowania strony, kod HTML);
Konstrukcję strony (UX, linkowanie wewnętrzne, nawigację, strukturę treści);
Linkowanie pochodzące z zewnątrz i kierujące do strony. Ważna jest ich ilość i jakość;
Tekst - o tym jak wyglądają teksty pod SEO dowiesz się z dalszej części.
Wiedza na ten temat może na pierwszy rzut oka wydawać się dosyć skomplikowana, ale zapewniam, że warto ją przyswoić i stosować w praktyce. Należy jedynie pamiętać o tym, że efekty działań nie pojawią się od razu i trzeba na nie chwilę poczekać, ale w dłuższej perspektywie czasowej pisanie tekstów SEO to opłacalna praktyka.
Jak wygląda tekst napisany pod SEO?
Podstawa takiego tekstu to przede wszystkim słowa kluczowe, ale tekstem SEO nie jest na pewno twór, w którym wplecione są one w co drugim zdaniu. Roboty Google odrzucają treści o słabej jakości i stawiają na teksty z dużą ilością znaków oraz wyróżniające się meteorytyką i unikalnością. Tekstem SEO będzie zatem treść spełniająca określone kryteria. Wszystkie wymieniam dalej.
Jak zacząć pisanie tekstów SEO?
Nie jest to łatwa praktyka, ale po zapoznaniu się z podstawowymi zasadami na pewno zyska Twoją przychylność. Skrupulatność i cierpliwość może przynieść Ci efekty przekraczające najśmielsze oczekiwania.
Słowa klucze
Analiza i dobór słów kluczowych to jedne z pierwszych działań, jakie należy podjąć przed przystąpieniem do pracy. Wybranie odpowiednich fraz może wydawać się na pierwszy rzut oka dosyć skomplikowane, ale w moim wpisie Jak dobrać słowa kluczowe? 7 skutecznych narzędzi znajdziesz wskazówki do tego, jak to zrobić bezboleśnie (szybko się nie da). Ogranicz się do maksymalnie 2 - 3 fraz. Zastanów się także jakich synonimów możesz użyć - Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem wyrazów bliskoznacznych.
Rozmieszczenie słów kluczowych
Gdy już zdecydujesz na jakich frazach chcesz się skupić, zastanów się jak możesz je wykorzystać. Zaplanuj ich występowanie przede wszystkim w tytule tekstu, w podtytułach i poszczególnych akapitach. Warto zamieścić słowa kluczowe w meta znacznikach i opisach zdjęć, ale o tym dalej.
Strzeż się kanibalizacji
Jeśli każdą podstronę lub wpis będziesz nasycać tą samą frazą lub tymi sami słowami kluczowymi, z pewnością doświadczysz zjawiska kanibalizacji. Takie działanie doprowadzi do tego, że teksty będą rywalizować między sobą, a Google raz wyświetli wyżej jeden tekst, raz drugi, a w dłuższej perspektywie czasowej może nie wyświetlić żadnego.
Oczywiście, jeśli już się tak zdarzy, że jakaś treść ze względu na specyfikę Twojej branży po prostu musi się powtarzać na Twoich podstronach, jest na to rada. Wymaga jednak szerszej znajomości SEO i zasad stosowania atrybutu canonical, wskazującego wujkowi Google, który URL jest oryginalnym linkiem.
Odpowiedz na oczekiwania
Planując tekst i jego wartość merytoryczną, przeanalizuj także potencjalne oczekiwania Twoich odbiorców, pomyśl na jakie pytania mogą szukać odpowiedzi. Zastanów się, czy wybierając dany temat, jesteś w stanie napisać o nim więcej niż konkurencja i czy ktoś w ogóle potrzebuje takiego tekstu.
Jak optymalizować teksty SEO?
Przed napisaniem tekstu warto zidentyfikować jego grupę docelową. Jeśli tekst kierujesz do znawców tematu, to śmiało możesz posługiwać się językiem specjalistycznym. Jeśli odbiorcami są osoby, które niekoniecznie będą znały znaczenie fachowych pojęć, dostosuj do nich stopień skomplikowania słownictwa, wykorzystuj porównania, aby umożliwić im zrozumienie tego, co chcesz im przekazać. Jeśli chcesz wiedzieć czego unikać, koniecznie przeczytaj tekst 12 błędów, których należy unikać pisząc teksty na stronę internetową.
Ciekawy tytuł
Czytelnik już w kilka sekund decyduje o tym, czy zostać na Twojej stronie, czy jednak ją opuścić. Masz tylko kilka sekund na przykucie jego uwagi i możesz to zrobić wstawiając krótki, chwytliwy tytuł w formie pytania lub rankingu zawierającego cyfry, np.: Jak pisać teksty pod SEO?, 7 zasad pisania tekstów SEO. W tytule powinna być zwarta myśl przewodnia całego artykułu oraz główna fraza kluczowa w dokładnym dopasowaniu.
Interesujący lead
Przykuć uwagę czytelnika pomoże Ci także krótkie, konkretne wprowadzenie, tzw. lead lub inaczej zajawka. Niektóre systemy zarządzające treściami zaciągają kilka pierwszych linijek tekstu i wyświetlają je pod zapytaniem. Zamieszczenie na samym początku najważniejszych informacji ułatwia podjęcie decyzji o pozostaniu na stronie.
Prawidłowa struktura nagłówków
Aby odpowiednio ukierunkować uwagę botów, warto wyeksponować, to na czym Ci najbardziej zależy. Zrobisz to, stosując pogrubienia, kursywę, podkreślenia, punktowanie czy umieszczenie słów kluczowych w nagłówkach od H1 do H6.
Nagłówki to świetny sposób na wykorzystanie niewygodnych fraz, trudnych do zastosowania w naturalnie wyglądający sposób. Ułatwiają czytelnikowi skanowanie treści i zwiększają prawdopodobieństwo pozostania na stronie.
Jak prawidłowo posługiwać się nagłówkami H1 - H6:
H1 - powinien zawierać frazę kluczową i wystąpić w tekście maksymalnie jeden raz;
H2 - powinien zawierać synonimy słów kluczowych. Możesz go wykorzystać częściej niż nagłówek H1. Warto użyć go w podtytułach;
H3 - stanowi świetne uzupełnienie nagłówków H1 i H2, ale ma nieco mniejszą ważność. Mimo wszystko warto go również wykorzystać.
H4 - H6 - w krótszych tekstach nie są aż tak potrzebne, ale warto o nich pamiętać tworząc bardziej rozbudowane teksty pod SEO.
Hierarchię nagłówków można porównać do spisu treści w pracy magisterskiej, gdzie H1 będzie odpowiednikiem tytułu, H2 będą tytułami rozdziałów, a H3 stanowią tytuły podrozdziałów. Im bardziej zgłębiasz dany obszar, tym dalszych nagłówków używaj.
Powyższa praktyka ułatwia skanowanie tekstu po samych nagłówkach i zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania czytelnika konkretnym fragmentem, który odpowiada na jego pytanie.
Długość tekstu
Z perspektywy pozycjonowania jest to bardzo ważny czynnik. Google lubi długie teksty, w których w naturalny sposób wplecione są słowa kluczowe. Ważna jest również jakość tych treści i ich unikalność. Lanie wody nie popłaca. Ważne jest, aby opisać konkretnie i wyczerpująco wszystkie zagadnienia istotne dla odbiorcy.
Powstaje zatem pytanie: ile znaków ma długi tekst? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, bo to zależy od stopnia skomplikowania tematu i rodzaju tekstu. W przypadku stron internetowych polecam minimalną ilość znaków zgodną z poniższą grafiką.
Odpowiednie zagęszczenie fraz kluczowych
Właściwe zagęszczenie słów kluczowych ułatwia odbiór tekstu oraz minimalizuje ryzyko posądzenia przez roboty Google o nienaturalne ich upychanie między innymi słowami. Stosowanie ich, w co drugim zdaniu to nie jest najlepszy pomysł, dlatego zadbaj o odpowiednie zagęszczenie.
W tekście składającym się z 2000 - 3000 znaków ze spacjami warto wykorzystać daną frazę w różnych odmianach około 3 - 4 razy. Jeśli chcesz sprawdzić nasycenie tekstu słowami kluczowymi, polecam zainstalowanie do Chroma wtyczki SEOquake. W tekstach dłuższych oczywiście proporcjonalnie zwiększaj częstotliwość występowania fraz kluczowych.
Unikalność treści
Jednym z podstawowych argumentów przemawiających za unikalnością treści na Twojej stronie jest fakt, że algorytmy Google sprawdzają ją także pod tym kątem. Witryny ze skopiowanymi treściami wyświetlają się na znacznie niższych pozycjach lub nie ma ich w indeksie wyszukiwarki.
Kolejnym argumentem, przemawiającym za zamieszczaniem oryginalnego contentu jest to, iż serwując odbiorcy po raz kolejny to samo, na pewno nie przykujemy jego uwagi. Nawet jeśli o czymś po prostu trzeba napisać, staraj się to przedstawiać w inny sposób, a przede wszystkim skup się na tym, aby odpowiedzieć na potencjalne pytanie czytelnika, które sprawiło, że do Ciebie trafił. Jeśli to u Ciebie uzyska wyczerpującą odpowiedź, z pewnością zostanie dłużej na Twojej stronie lub chętniej wróci do niej po raz kolejny.
Jeśli zamawiasz jakieś treści od copywritera, możesz sprawdzić ich unikalność za pomocą odpowiednich narzędzi, np. Copyscape.
Formatowanie tekstu
Zadbaj także o to, aby Twój tekst był przyjazny dla oka czytelnika i zachęcał do dalszej lektury. Jak to zrobić? Zdradzę Ci kilka prostych trików:
Dziel treść na akapity (max. 4 - 5 linijek);
Unikaj justowania, tekst z poszarpanymi brzegami łatwiej się czyta;
Stosuj duże, bezszeryfowe czcionki (12 - 14 pkt);
Wybieraj ciemny kolor tekstu i jasną barwę tła.
Poprawność językowa
Poematy można pisać na temat tego, jakie kwiatki znajduję w różnych tekstach w sieci i zdecydowanie jest to materiał na odrębny post: 12 błędów, których należy unikać pisząc teksty na stronę internetową. W każdym razie bardzo ważnym czynnikiem jest zadbanie o poprawną polszczyznę. Chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego.
Frazy przejściowe
Jednym z elementów wpływających na pozycjonowanie Twojego tekstu są także słowa przejściowe (ang. transtion words). Na pewno często używasz: ponieważ, dlatego, reasumując, podsumowując, itp. To są właśnie frazy, które stanowią spoiwo między kolejnymi zdaniami czy myślami. Łączą tezy z oceną, ukierunkowują czytelnika, a także zapowiadają, co znajdzie się w dalszej części wypowiedzi.
Wśród najczęściej występujących transition words wymienia się:
Przyczyny, powody: bo, ponieważ, dlatego, ze względu na;
Porównania i zestawienia: w przeciwieństwie, podobnie do, podczas gdy;
Podkreślenia: niewątpliwie, przede wszystkim, z pewnością;
Przypuszczenia: prawie, wydaje się, prawdopodobnie;
Podsumowania: reasumując, podsumowując, w wyniku, w związku z.
Roboty Google doceniają strony zawierające frazy przejściowe, pozycjonując je oczywiście wyżej. Dzieje się tak dlatego, że tekst jest wówczas bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze.
Atrybuty ALT
Pamiętaj o tym, aby pisząc teksty SEO, przeplatać w nich także zdjęcia, grafiki i infografiki. Twoja publikacja zyska nie tylko walory estetyczne, ale przede wszystkim kolejne pole do optymalizacji pod kątem SEO, poprzez miejsce do przemycenia fraz kluczowych, jakim są atrybuty ALT. Opisują one robotom Google zawartość zdjęcia - koniecznie wpisz tutaj słowa kluczowe, a najlepiej frazę długiego ogona.
Zyskasz w ten sposób użytkowników z wyszukiwarki grafiki. Przykład? Poniższe zdjęcie podpisane jest atrybutem ALT, który brzmi Pisanie tekstów SEO - tak jak główna fraza kluczowa tego tekstu. Jeśli masz za dużo czasu, możesz sprawdzić, ile razy powtarza się w całym wpisie. Oczywiście atrybut ALT nie jest widoczny - zazwyczaj możesz go wprowadzić w ustawieniach grafiki, którą zamieszczasz.
Wybierając zdjęcia, dobieraj je tak, aby pasowały do tematyki, jaką opisujesz i korzystaj tylko z legalnych źródeł, np. banków zdjęć. Absolutnie nie wstawiaj cudzych fotografii z Instagrama czy Pinteresta, o Facebooku nie wspominając. Nawet jeśli ktoś zamieszcza coś na profilu publicznym, nie masz do tego żadnych praw.
Warto urozmaicać tekst także infografikami, podsumowującymi w sposób wizualny, np. dane liczbowe, statystyki, wykresy - zawsze będzie to przyjemniejsze w odbiorze niż suchy tekst. Tutaj również możesz dodać atrybut ALT.
Prawidłowe przygotowanie multimediów w tekstach pod SEO
Posiłkując się multimediami, które niewątpliwie uatrakcyjniają całość, warto pamiętać o kilku złotych zasadach. Dzięki nim multimedia wczytują się szybciej, co pośrednio ma duże znaczenie w optymalizacji pod SEO.
W nazwach plików stosuj frazy kluczowe zamiast standardowych zlepków typu: DSC_0193.png;
Nazywając plik, stosuj tylko małe litery i myślniki lub podkreślniki (_) zamiast spacji, np. zdjecie_laptopa_na_stole.jpg
Unikaj w nazwach plików takich elementów jak polskie znaki, spacje oraz znaki specjalne;
Zdjęcia oznaczaj rozszerzeniem .jpg, a logotypy .png;
Maksymalna wielkość zdjęć lub grafik to 1 MB - optymalna to 300 KB.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Umieszczając w tekście pisanym pod SEO linki do innych Twoich tekstów lub podstron, pozytywnie wpływasz na indeksowanie całej strony. Stosując hiperłącza, kierujesz czytelnika do treści, na których Ci zależy. Linkowanie wewnętrzne stosuj z głową, czyli linkuj do miejsca, które jest powiązane tematycznie z danym fragmentem - stosuj atrybut "dofollow", aby zasygnalizować robotom, że jak najbardziej mają śledzić to połączenie.
W przypadku podawania linku do innej, zewnętrznej witryny, koniecznie pamiętaj o dwóch zasadach: taki link zawsze otwieraj w nowej karcie przeglądarki i koniecznie oznacz go atrybutem "nofollow", który sugeruje robotom, aby za nim nie podążały. W przypadku linków zewnętrznych warto ograniczyć się do maksymalnie jednego na tekst.
Adres URL
Zadbanie o przyjazny adres URL, to także bardzo istotna kwestia. Takim adresem będziesz się później posługiwać, np. chcąc zamieścić gdzieś link do Twojego wpisu lub podstrony. Oczywiście nie należy się w nim zbytnio rozwlekać. Dobrze, jeśli jest krótki i zawiera frazy kluczowe, co dodatkowo podkreśla ich rangę i nakreśla tematykę strony.
Meta znaczniki
Pisanie tekstów SEO polega również na odpowiednim przygotowaniu meta znaczników, czyli elementów, które widnieją w kodzie witryny między <head> oraz </head>. To prosty mechanizm, wpływający na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Do meta znaczników należy tytuł strony, tzw. Title oraz krótki opis, czyli Description. Ze względu na to, że tytuł wpływa na ranking strony, także powinien zawierać frazy kluczowe. Jego długość nie powinna przekraczać 50 ZZS (Znaków Ze Spacjami), chociaż bardziej chodzi tutaj o szerokość, mierzoną w pikselach, więc warto używać liter typu l, i, zamiast m lub w.
W przypadku opisu zamieszczenie fraz nie jest aż tak istotne. Jeśli je tam dodasz, zostaną one na pewno pogrubione i po prostu wskażą użytkownikowi, czego dotyczy dana strona. Na pewno warto to robić. Jego długość powinna zamykać się w 150 ZZS. Może być oczywiście dłuższy, ale po przekroczeniu 150 znaków, roboty po prostu przestają śledzić tekst.
Podsumowując, wiedza na temat tego, jak pisać pod SEO może wydawać się skomplikowana. Wstawienie w tekście kilku przypadkowych słów kluczowych nie zagwarantuje Ci sukcesu. Warto pamiętać także o innych elementach. Jeśli o którymś zapomniałam, napisz do mnie koniecznie. Chętnie poznam Twoje poglądy na ten temat.
Niemniej jednak, każdy szanujący się właściciel strony internetowej, której celem jest, np. sprzedaż lub pozyskiwanie leadów, powinien znać podstawy SEO i potrafić zastosować je w praktyce, jeśli nie chce inwestować w płatne reklamy. Ewentualnie pisanie tekstów SEO może zlecić komuś bardziej doświadczonemu - tutaj znajdziesz kontakt. 😉
Comments