Zgodnie z zasadą "na początek daj mięso", zacznę od odpowiedzi na pytanie: Czy warto prowadzić firmowego bloga? Tak, tak, tak i jeszcze raz tak. Dlaczego, po co i czemu służy blog dowiesz się czytając cierpliwie dalej. Pokrótce powiem tylko, że może to być bezpłatne (jeśli prowadzisz samodzielnie i dbasz o SEO) narzędzie do pozycjonowania, promocji, kształtowania wizerunku Twojej marki i sprzedaży.
Blog - co to jest?
Najprościej mówiąc, blog jest to rodzaj strony lub podstrony, która zawiera szereg wpisów, poruszających przeróżną tematykę. W przypadku blogów firmowych jest ona oczywiście związana z prowadzoną działalnością, ale istnieją także blogi osobiste lub tematyczne, gdzie autorzy uzewnętrzniają się ze swoimi przemyśleniami lub dzielą się wiedzą lub doświadczeniem.
Czemu służy blog?
Własny blog firmowy to jedno z doskonałych narzędzi promocji, szczególnie jeśli nosisz się z zamiarem zainwestowania w optymalizację strony pod SEO, a nie prowadzić sklepu internetowego czy serwisu informacyjnego. Jest to także obowiązkowy element działań content marketingowych, pozwalający osiągać konkretne rezultaty.
Blog może realizować, w zależności od potrzeb, przeróżne cele. Możesz go prowadzić choćby po to, aby kreować wizerunek marki (zgodny z obranym wcześniej archetypem). Dzieląc się wiedzą i doświadczeniami stawiasz siebie w pozycji eksperta, budujesz zaufanie i pokazujesz, że Twoja marka wiąże się z wysoką jakością. Udowadniasz także swoim potencjalnym klientom, że znasz się na swojej robocie i jesteś dla nich najlepszą opcją.
Blog to świetne narzędzie do pozycjonowania Twojej strony w wyszukiwarkach. Dodając kolejne wpisy, dajesz sobie możliwość pozyskiwania ruchu na coraz większą liczbę fraz (przypominam o unikaniu kanibalizacji, szersze informacje znajdziesz we wpisie Pisanie tekstów SEO - zbiór wszystkich zasad w jednym miejscu).
Publikując wartościowe treści, odpowiadające na potrzeby użytkowników, pieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu: kreujesz wizerunek marki i pozytywnie wpływasz na widoczność Twojej strony.
Za pomocą bloga, na jeden ruszt możesz wrzucić także trzecią pieczeń, czyli sprzedaż. Odpowiednio przemyślany i zaplanowany wpis daje Ci ogromne pole do manewru. Odradzam jednak zbyt natarczywe (żeby nie powiedzieć nachalne) działania, a skupiłabym się na subtelnym przemycaniu treści sprzedażowych.
Jak tego dokonać? Możesz na przykład przygotować ranking lub porównanie produktów bądź usług kilku różnych firm, w tym oczywiście Twojej. We wpisie pokaż na co zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o zakupie., uczul na błędy, jakich warto unikać, itd.
Jeśli nadal zastanawiasz się czemu służy blog i jak wykorzystać w praktyce możliwości jakie daje, przedstawiam Ci osoby, które odniosły na tym polu gigantyczny sukces:
Michał Szafrański i jego blog jakoszczedzacpieniadze.pl Jest to doskonały przykład tego, jak można zacząć zarabiać realne pieniądze na prowadzeniu takiej strony. Michał, po kilku latach prowadzenia bloga, wydał książkę Finansowy Ninja, na której w 5 miesięcy zarobił 1,65 mln zł. - co ciekawe, na blogu dokładnie opisał jak tego dokonał;
Kamil Nowak i jego blogojciec.pl, na którym promuje wychowanie dzieci bez przemocy, kar, krzyków i agresji. Wśród rodziców jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci. Kamil także wydał swoją książkę Idealny rodzic nie istnieje. Dzięki niej zyskał jeszcze większą popularność i stał się autorytetem dla wielu rodziców;
Natalia Sitarska i Łukasz Smoliński oraz ich blog tasteaway.pl, na którym relacjonują swoje podróże z dziećmi i dzielą się doznaniami kulinarnymi z całego świata. Nie zapominają jednak o promowaniu ciekawych miejsc i lokalnych biznesów w Polsce. Prowadzą między innymi sieć najpopularniejszych cukierni w Warszawie.
Takich przykładów oczywiście jest mnóstwo. Od lat można także obserwować tworzenie się swoistej blogosfery, zrzeszającej blogerów w jedną wielką społeczność. Niektórzy ściśle ze sobą współpracują, wymieniając się wzajemnie komentarzami, linkami czy odnośnikami do swoich wpisów.
5 powodów, dla których warto prowadzić firmowego bloga:
Gromadzisz publikę realnie zainteresowaną Twoją działalnością - jest to idealna grupa odbiorców dla Twoich produktów lub usług. Blog jest świetnym miejscem na promowanie Twojej oferty. W ciekawy sposób możesz także przedstawić sposób wykorzystania Twojego produktu w praktyce;
Jeśli swoje wpisy zoptymalizujesz pod SEO, możesz poprawić pozycjonowanie całej witryny. Zyskujesz też większe możliwości do posługiwania się frazami długiego ogona, które są bardziej precyzyjne. Co to znaczy w praktyce? Oznacza to m. in. niższy wskaźnik odrzuceń. Wyszukiwarki lepiej pozycjonują witryny, na których systematycznie pojawiają się świeże treści;
Budujesz linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W każdym wpisie możesz dodać linki do Twoich podstron lub innych wpisów na blogu. Wartościowe treści częściej są także udostępniane przez czytelników na ich blogach lub w social mediach;
Za pomocą bloga możesz wykreować siebie na eksperta - jeśli oczywiście zainwestujesz w poprawne merytorycznie i wartościowe treści. Udzielając porad, rozwiązując konkretne problemy, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania, sprawisz, że czytelnicy zaczynają Cię postrzegać jako specjalistę w danej dziedzinie. Staniesz się dla nich wiarygodnym źródłem specjalistycznej wiedzy, a to przekłada się również na sposób postrzegania całej marki i jej produktów lub usług. Dobrą praktyką jest także zamieszczanie we wpisach infografik lub case studies.
Tworzysz stronę i chcesz zamieścić na niej jakąś konkretną treść, ale pasuje do reszty jak kwiat do kożucha? Zrób z tego wpis na bloga, gdzie możesz zamieszczać treści o przeróżnej tematyce. Pamiętaj tylko, aby podzielić je na odpowiednie kategorie.
Jak i gdzie założyć bloga?
Blog możesz stworzyć na dwa sposoby: jako podstronę do istniejącej już witryny lub jako zupełnie odrębny byt, na odrębnej domenie. Zanim jednak się za to zabierzesz, zastanów się dwa razy do kogo chcesz kierować swoje słowa i jakie cele chcesz osiągnąć. Inaczej wygląda komunikacja firmy działającej w branży eventowej, a inaczej, jeśli sprzedajesz usługi finansowe.
W internecie znajdziesz mnóstwo narzędzi i platform służących do założenia i prowadzenia bloga. Do najpopularniejszych należą WIX, WordPress, Medium i Blogger. Każda z nich ma swoje wady i zalety, ale o tym kiedy indziej. Dwie pierwsze opcje są chyba najbardziej popularne i najłatwiejsze w obsłudze - to oczywiście moje subiektywne odczucie.
Własną stronę z blogiem możesz na nich stworzyć na dwa sposoby: zaczynając od zera lub korzystając z gotowego szablonu, który dowolnie możesz modyfikować. Obsługa jest banalnie prosta - absolutnie nie wymaga ani umiejętności programistycznych, ani angażowania programisty.
Jak prowadzić bloga?
Jeśli już się zbierzesz w sobie i podejmiesz decyzję o stworzeniu własnej przestrzeni blogowej, na pewno zadasz sobie pytanie jak prowadzić blog? O czym mam pisać? Na szczęście istnieje szereg narzędzi, które Ci to ułatwią Jeśli chcesz wykorzystać wpisy do pozycjonowania całej Twojej witryny, polecam zacząć od zaplanowania konkretnych fraz kluczowych. Więcej na ten temat dowiesz się z tekstu Jak dobrać słowa kluczowe? 7 skutecznych narzędzi
Gdy już zdecydujesz na jakie frazy chcesz się wyświetlać, polecam sprawdzenie najczęstszych tytułów z ich wykorzystaniem. Przyda Ci się w tym celu buzzsumo.com Jeśli lubisz podglądać zagranicznych sąsiadów, możesz zmienić język i zobaczyć jakie treści są popularne w innych krajach. Jeśli szukasz inspiracji lub pomysłu na tekst, polecam także takie narzędzia jak:
Buzzfeed
Quora
Get Pocket
Gdy już wymyślisz o czym chcesz pisać, zadbaj o prawidłowe formatowanie tekstu oraz o przystępny język. Unikaj mocno specjalistycznych sformułowań. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jakich błędów nie popełniać, zajrzyj do wpisu 12 błędów, których należy unikać pisząc teksty na stronę internetową
Pokaż twarz. Nie bój się przedstawiać autora tekstu - nawet jeśli jest nim Twój pracownik, a nie Ty sam. Warto zaprezentować krótko osoby piszące na Twoim blogu i podpisywać treści ich imionami i nazwiskami.
Dziel się wiedzą. Nie stracisz w ten sposób klientów - wręcz przeciwnie. Po pierwsze pokażesz jak skomplikowane może być to, czym się zajmujesz, a także udowodnisz, że jesteś specjalistą w swoim fachu
Myślę, że po przeczytaniu powyższego tekstu wiesz już czemu służy blog i znasz zalety oraz korzyści płynące z jego prowadzenia. Jeśli jednak z jakiegoś powodu wolisz powierzyć to zadanie komuś innemu, to znajdujesz się właśnie pod właściwym adresem. Skontaktuj się ze mną i sprawdź, jak mogę Ci pomóc.
Comments